wtorek, 15 października 2013

Bojan - Black IPA

Przedstawiam piwo Bojan Black IPA.



Zawartość ekstraktu: 14,0%.

Zawartość alkoholu: 6,0% obj.

Kolor: bursztynowo-miedziany, opalizujący.

Zapach: niezbyt intensywny, karmelowo-owocowy, lekkie nutki kwiatowe, trawiaste i ziołowe.

Smak: słodowy, karmelowo-owocowy, w tle i na finiszu dość wyraźna, długa goryczka.

Piana: niska, kremowa, niezbyt gęsta, dość szybko znika.

Pasteryzacja: tak.

Termin przydatności do spożycia: 3 miesiące.

Opakowanie: butelka 0,5l, zwrotna.

Producent: Browar Bojanowo
 
 
Podsumowanie:

Od kilku dni, na naszym rodzimym rynku piwnym, dostępne są ponownie piwa z Browaru Bojanowo. Tym razem za sprawą Marka Jakubiaka, który wskrzesił ten wielkopolski browar i zaczął tam warzyć piwo. Pierwszymi piwami, które opuściły bojanowski browar to lager Bojan Wielkopolskie oraz Bojan Black IPA. Te piwo szczególnie budziło emocje wśród wytrawnych piwoszy i też, po swojej premierze spotkało się z olbrzymią krytyką. Tą krytyką został obdarowany sam Marek Jakubiak. Czy słusznie? Zobaczmy!. Piwo Black IPA, to jak informuje etykieta główna piwo w stylu India Pale Ale. Piwo ma ładną busztynowo-miedzianą barwę, przypominającą angielską IPA. Gdzie zatem podział się 'Black' z etykiety? Hmm, trudno mi powiedzieć. Niestety, nie znam wszystkich zamysłów właściciela Browarów Regionalnych Jakubiak. No, ale na etykietach nie ma też ani słowa o stylu Black India Pale Ale, ani Cascadian Dark Ale, więc moim zdaniem barwa jest w porządku. Poza tym patrząc na słody jakie zostały użyte do uwarzenia piwa, piwo nie miało prawa być czarne. Piana także raczy nas swoją 'ipoangielskością'. W zapachu dominują aromaty karmelowe i owocowe z bardzo lekkimi niuansami ziołowymi, kwiatowymi i trawiastymi. Niestety, aromaty nie są zbyt intensywne. W smaku karmelowo-owocowy uzupełniony przez przyjemną, dość długą goryczką. Wysycone nisko. Butelkę Bojana Black IPA ozdabiają dość przyjemnie wyglądające etykiety, z tą nieszczęsną etykietą główną, a właściwie nazwą na niej. Graficznie podoba mi się bardzo. Kontra zawiera wszelkie najważniejsze informacje, a nawet więcej, gdyż mamy tu takie 'ogłoszeniowo-reklamowe' odwołanie się do polskiej husarii. Wszyscy doskonale wiedzą, że polska rycerskość, husaria, to jeden z koników Marka Jakubiaka, więc niezbyt mocno mnie dziwi promowanie tego na etykiecie. Podsumowując, moim zdaniem, z Black IPA wyszła bardzo dobra klasyczna angielska IPA (niestety nie mam wiedzy na temat użytych chmieli). Oczywiście, jest kilka rzeczy do poprawienia, ale ja kibicuję mocno temu piwu, bo mi naprawdę podeszło.
 
Moja ocena: 
Kolor: - 9
Piana: - 7
Zapach: - 7
Smak: - 7
Etykieta: - 8

Ocena całościowa: 7,35/10

5 komentarzy:

  1. To przeczytany przeze mnie czwarty komentarz do Bojana Black Ipa i tradycyjnie Browarnik Tomek pokazuje swój profesjonalizm! Ocenia piwo a nie jakość kopiowania stylu. Odpowiedzcie sobie blogerzy; jaką dla piwosza wartość ma odstępstwo od stylu a jaką jakość wypitego trunku. Ps. Bez poszukiwań i odchodzenia od utartych szlaków rozpalali byśmy ogień kamieniem i pili wodę z rzeki a nie PIWKO! Tak trzymaj Browarniku, pozdrawiam Zioło.

    OdpowiedzUsuń
  2. De facto można to piwo nazwać Dark IPA i gra muzyka, piwo dobrze zrobione, odpowiednio chmielone, charakter angielski i mogą sobie różne eksperty swoje BJCP i AIPY srajpy wsadzić głęboko. Dla Pana Marka brawo za odwagę, a dla Tomka, że nie poszedł za modą jechania tych nowych trunków.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niedobre piwo. "Żelazisty" słodki sikacz. Nie wiem po co ta etykieta black ipa. Trza było w zgodzie z prawdą napisać ciemny lager z bojanowa. Wtedy nie czułbym się oszukiwany tylko po to by wyłudzić ode mnie kasę niemałą za tak nędzne piwsko.

    OdpowiedzUsuń
  4. Biedny oszukany piwoszu, napij się rychło piwa promocyjnego a przejdzie Ci wnet kac po tym kiepskim piwie. Współczuję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Piłem raz, przypadkiem kupiłem, i nie widziałem go ponownie (ale jak spotkam to kupię ponownie), ale jeśli chodzi o mnie to polecam w przeciwieństwie do bojan Toporek, to dopiero tragedia. Oszukany proponuję Ci Harnasia po 1,59 zł w MarcPolu. tym na pewno nie będziesz rozczarowany.

    OdpowiedzUsuń