czwartek, 28 marca 2019

Z odwiedzinami w sklepie Наше Пиво - Магазин Живого Пива w Winnicy

Guliając weekendowo po Winnicy, parę razy natrafiłem na szyld 'Наше Пиво - Магазин Живого Пива'. Widziałem raz - minąłem, zauważyłem drugi raz - minąłem, w końcu za trzecim razem postanowiłem wstąpić i zobaczyć co się kryje pod nazwą Nasze Piwo - Sklep z Żywym piwem. Zwłaszcza, że z zewnątrz, sklepy te były przyzdobione wielkim szyldem 'Craft Beer'.



Po wejściu do środka, okazało się że, a jakże to sklep z piwem, ale nie taki, jaki sobie można wyobrazić, to znaczy, półki i lodówki z butelkami, ale sklep oferujący piwo z kranów do petów. Jak się okazuje 'Наше Пиво - Магазин Живого Пива' to rosyjska firma, która na zasadzie franczyzy oferuje sprzedaż piwa, która kosztuje franczyzobiorcę około czterech tysięcy złotych. Sklepy tejże marki, działają także na Ukrainie i to z wielkim powodzeniem. W samej winnicy, jeśli dobrze mnie poinformowano jest takich sklepów osiem. Ten, który ja odwiedziłem, znajdował się tuż przy budynku dworca głównego w Winnicy. 

Tuż po wejściu, co zaskakuje, to ogromna ilość kranów zamontowanych na ścianie, z których to obsługa sklepu nalewa piwo do plastikowych butelek o pojemności jednego litra. W sklepie, w którym byłem kranów było 26, z czego 4 zajęte były przez cydr. 



Wybaczcie, ale nie znajome mi browary na ścianie, pewnie rosyjskie i ukraińskie (poza Kronenbourgiem), jakkolwiek widok tychże na ścianie robił wielkie wrażenie. Ceny wahają się od 30 do 50 hrywień za litr, czyli najdroższe piwo to około & PLN za litr. Całkiem spoko uważam. 

Oprócz ściany z piwem i cydrem, na miejscy półka i lodówka z przekąskami do piwa i cydru. Ryby, kiełbasy, sery, czipsy i inne. Także w dość bogatym asortymencie.



Do tego miła obsługa, która wita szczerym uśmiechem i na zapytanie o robienie zdjęcie, serdecznym ruchem ręką zaprasza do fotografowania. Pan się pyta, co nas interesuje, czy piwo, czy cydr. Jeśli piwo to jakie? Ciemne, czy może jasne, goryczkowe, czy bardziej słodkie, jęczmienne, czy pszeniczne? Od razu człowiek czuje się komfortowo w nowym dla siebie miejscu. Poprosiłem o najbardziej goryczkowe i po chwili, w pecie nalany miałem litr piwa. Do butelki, pan dołączył jeszcze rączkę, dzięki której łatwo się transportuje zakupione piwo (wiem, wiem, nie ekologiczne). Tak zaopatrzony, mówię serdecznie dziękuję i z uśmiechem wychodzę zadowolony z lokalu.



A jak samo piwo? Typowa klasyka jaką można spotkać na Ukrainie. Jasny, średnio nachmielony lager, który ani niczym nie zaskoczył, ani tez niczym nie wystraszył. Świeże, delikatne, średnio wyraziste pod względem aromatycznym i smakowym piwo, które wypite zostało ze smakiem i to w takim tempie, że odczuwało się żal, że nie kupiło się więcej. Czy z dumnym hasłem 'Craft Beer', jak my w Polsce je odbieramy, ma to coś wspólnego? Hmm, raczej nie. Nie znajdziemy tam wysublimowanych piw, z różnymi dziwnymi dodatkami, leżakowanych w beczkach, i tym podobnych, jakkolwiek dla miejscowych, jest to standardowe miejsce do robienia piwnych zakupów. 

Zaraz po wyjściu ze sklepu, w głowach mej oraz mojej drugiej połówki, zrodziło się pytanie: czy toś takiego sprawdziłoby się w Polsce? Z tego, co pamiętam, były próby z takimi sklepami, nawet w Trójmieście, ale oferowały one bardzo enigmatyczne dla piwoszy piwo, w niewielkiej ilości marek i nie wiem, czy jakiś utrzymał się dłużej niż rok? Ale wyobraźmy sobie taki sklep z piwami z browarów tak zwanych regionalnych i rzemieślniczych oraz z cydrami od znamienitych polskich cydrowników. Czy polski konsument i browary oraz cydrownie byliby na to gotowi? Czy zaakceptowali by ten model dystrybucji? U naszych sąsiadów, jak widać ten model bardzo się sprawdza, więc może to jest ciekawy pomysł na biznes i u nas w kraju? A jak Wy myślicie i jak Wam się taki model sprzedaży piwa podoba? 

Oczywiście, będącym na Ukrainie, polecam wizytę w sklepie sieci 'Наше Пиво - Магазин Живого Пива'.

1 komentarz:

  1. Właśnie zastanawiam się nad takim sklepem, ale nie mogę znaleźć sprzęt dla rozlewu piwa do pet. Może ktoś w stanie pomóc ?

    OdpowiedzUsuń