poniedziałek, 17 lutego 2014

Warzenie Pilsa w nowej, limitowanej odsłonie w Browarze Piwna

Trzeci poniedziałek lutego 2014 roku zaowocował ciekawym wydarzeniem piwowarskim. Jako osoba, której na sercu leży mocno los polskiego chmielarstwa, ostatnio dość mocno 'lobbuję' polskie odmiany chmielu i polskich plantatorów chmielu wśród polskich browarników i piwowarów. Podjąłem współpracę z Pawłem Piłatem (PolskiChmiel.pl) i próbuję zaszczepić radość z warzenia piwa z polskimi odmianami chmielu oraz troszkę zmienić stosunek do tychże.

Kilka tygodni temu rozmawiając z Tomkiem Rzepnickim z Browaru Piwna, zapytałem go o możliwość uwarzenia trzech limitowanych edycji ichniego Pilsa. W odpowiedzi usłyszałem: 'Jeśli Wojtek (piwowar Browaru Piwna) się zgadza, to ja nie widzę problemu!' I tak postanowiliśmy razem z Wojtkiem, że uwarzymy trzy polskie edycje piwnego Pilsa. Pierwszy to będzie, jak to się ładnie po polsku mówi, Single Hop Iunga Pils. W następnym tygodniu warzony będzie Single Hop Sybilla Pils, a na sam koniec przyjdzie czas na Triple Hop Iunga, Sybilla & Lubelski Pils. A więc ... nadszedł dziś czas na Iungę



Po siódmej rano, spotkaliśmy się z Wojtkiem w Browarze Piwna. Wojtek, jako ranny ptaszek, już po szóstej zjawił się na miejscu i rozpoczął zacieranie. Na początku, do 4 hl wody wsypał 150 kg słodu. Ja przyszedłem, gdy zacieranie było już w pełni.




Po zacieraniu przyszedł czas na filtrację.


Po filtracji, piwo ponownie zostało przepompowane do kotła warzelnego, gdzie nastąpiło gotowanie. W tym czasie dodaliśmy chmiel, w dwóch porcjach: 666 (ładna liczba, prawda?) gram na początku gotowania oraz 500 gram na sam koniec.





W trakcie gotowania, trzeba było jeszcze wybrać młóto z kadzi filtracyjnej. Wojtek, jako główny i jedyny piwowar Browaru Piwna, postanowił, że czeladnik Tomek się tym zajmie.

 

Piwny nowy, limitowany Single Hop Iunga Pils będzie dostępny w sprzedaży gdzieś w ostatnich dniach marca. Na degustację wszystkich miłośników pilsów, polskich odmian chmielu i całą resztę piwnych smakoszy, serdecznie oczywiście zapraszam. Wierze mocno, że piwo trafi w gusta nawet najwybredniejszych smakoszy.

2 komentarze: